خانه > دسته‌بندی نشده > دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی :فرصت طلایی بازار روسیه برای صنایع غذایی ایران

دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی :فرصت طلایی بازار روسیه برای صنایع غذایی ایران

ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی، مواد خام و مواد غذایی از کشورهای اعمال کننده تحریمات علیه روسیه  فرصتی طلایی برای صادرکنندگان مواد غذایی ایران است.

به گزارش پایگاه خبری کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران، کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران ، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: روسیه سالانه ۳۰میلیارد دلار مواد غذایی و مواد خام کشاورزی وارد می کند و با توجه به فرمان ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی، مواد خام و مواد غذایی از کشورهای اعمال کننده تحریمات علیه روسیه که توسط  رییس جمهور روسیه امضاء شده است صنایع غذایی ایران می تواند از این فرصت به نحو مطلوبی بهره برداری کند.
وی تصریح کرد: روسها مذاکرات خود را با ۱۶ کشور از جمله ایران برای جایگزینی واردات محصولات  غذایی و کشاورزی آغاز کرده اند و در صورتی که برخی مسوولان  پروتکل های معطل مانده در خصوص مسایل بهداشتی را هرچه زودتر نهایی کنند می توانیم شاهد رشد صادرت صنایع غذایی ایران باشیم.
زرگران میوه خام و آجیل، گوشت خام، لبنیات و تخم مرغ، نوشیدنی، آبمیوه و سرکه، سبزیجات خام، انواع ماهی، محصولات خام فرآوری شده، سبزیجات و میوه کنسروی، چای و قهوه و ادویه، بیسکویت و پاستاو کیک و انگور و کشمش را عمده محصولات مورد نیاز روسها اعلام کرد.

وی با اشاره به بررسی های انجام شده توسط گروه بین الملل  کانون افزود: با وجود صادرات ۱۷۰ میلیون دلاری محصول رب گوجه فرنگی و میزان مصرف بالای داخلی بیش از نیمی از ظرفیت تولیدی کارخانجات در حال حاضر غیرفعال است  و تنها ۵۰درصد ظرفیت تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد و از ۱۷۰ میلیون دلار صادرات رب گوجه فرنگی در سال ۹۲ تنها ۶ میلیون دلار آن به روسیه صادر شده، در حالی که روسیه در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۵۰ میلیون دلار رب گوجه فرنگی وارد کرده  است.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی در خصوص صادرات سایر محصولات از جمله محصولا لبنی نیز گفت: صادرات پنیر در سال ۹۲ حدود ۱۲۷.۶ میلیون دلار و مقدار صادرات ایران به روسیه صفر بوده است در حالی که میزان واردات کشور روسیه از این ردیف کالا ۲.۱۲۸ میلیارد دلار بوده است.

زرگران یادآور شد: نگاه به فهرست کالاهای صادراتی ایران نشان می دهد که کشورمان پتانسیل های زیادی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی دارد و شاید اگر بخشی از نگاه ویژه ای که دولت به برخی از صنایع مانند خودرو و فولاد دارد به صنایع غذایی معطوف گردد این صنایع قادر خواهند بود به راحتی صادرات خود را به چندین برابر مقدار کنونی برسانند.

همچنین ببینید

آگهی دعوت حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه خانه صنعت، معدن و تجارت تهران

  بدینوسیله از کلیه اعضا محترم خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران دعوت به ...

کارگاه تخصصی دو روزه انرژی خورشیدی دو روزه برای صنایع

زمان برگزاری کارگاه ۲۲ و ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳