خانه > اخبار > بررسی سناریو های مطرح شده برای افزایش قیمت نان

بررسی سناریو های مطرح شده برای افزایش قیمت نان

سید محمد رضا مرتضوی، رییس خانه تهران  و رییس انجمن صنایع غذایی ایران، به بررسی سناریو های مطرح شده برای افزایش قیمت نان پرداخت.به گزارش روابط عمومی خانه تهران ، began… سید محمد رضا مرتضوی، رییس خانه صنعت و معدن استان تهران و رییس انجمن صنایع غذایی ایران، در مقاله ای به بررسی سناریو های مطرح شده برای افزایش قیمت نان پرداخت.مشروح این مقاله بدین شرح می باشد:

بالاخره ۸ مردادماه سال جاری سکوت مسئولان شکست و سه سناریو برای افزایش قیمت نان مطرح شد. world! با کلید خوردن رسمی افزایش حامل‌های انرژی، ورود دولت به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد و قرار بر این شد تا دولت افزایش قیمت wholesale mlb jerseys نان و چند کالای اساسی دیگر را به اوایل تیرماه موکول نماید که مصادف شدن آن با ماه مبارک رمضان موجب به تأخیر افتادن اعلام تغییر نرخ نان شد اما خوشبختانه بلافاصله پس از wholesale jerseys China اتمام ماه مبارک رمضان مقام عالی وزارت در سومین گردهمایی مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت سه سناریو را برای افزایش قیمت نان اعلام کرد، که بر اساس آن مقرر شد یکی از این روش‌ها در کشور اجرایی گردد.

یکی از این سناریوها حفظ شرایط موجود و حمایت از کارخانجات در خصوص هزینه‌های آرد بوده است. سناریوی بعدی تفویض اختیارات به استان‌ها در این خصوص بود که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به قیمت انواع نان اضافه شود و سناریوی آخر افزایش قیمت نان و پرداخت یارانه به همین تناسب به مردم بوده است. حال از نظر تولیدکنندگان و صنعتگران بهترین سناریو چیست.

منابعی که صرف عرضه نان ارزان میشود هدر رفته است

دولت انرژی و منابع زیادی را درگیر تأمین نان ارزان‌قیمت کرده اما به نظر من نتایجی که می‌بایست در این بخش تحصیل گردد محقق نشده و نخواهد شد، به این معنا که به نظر من نان برای دولت و به‌ تبع آن برای مردم بسیار گران تمام می‌شود. با یک محاسبه ساده منظورم را واضح‌تر بیان خواهم کرد.

مردم درب دکاکین نانوایی نان را کیلویی بین ۱۸۰۰ تومان تا ۲۲۰۰ تومان می‌خرند. دولت بابت هر کیلوگرم گندم به علاوه هزینه‌های تبعی آن کیلویی ۸۰۰ تومان سوبسید می‌دهد و به هر نفر ایرانی هم در سال ۵۰۰۰۰ تومان سوبسید نان می‌دهد اگر متوسط مصرف را ۱۱۰ کیلو گندم در سال در نظر بگیریم یعنی کیلویی ۵۰۰ تومان هم به مردم بابت نان پرداخت می‌شود و نتیجه اینکه (میانگین پرداختی مردم ۲۰۰۰تومان ، سوبسید مستقیم تأمین گندم۸۰۰ تومان و یارانه نقدی ۵۰۰ تومان) نان در حال حاضر برای Cloud کشور کیلو ۳۳۰۰ تومان تمام می‌شود.

حال اگر فرض کنیم قیمت گندم آزاد شود و آرد هم آزاد شود نرخ آرد نانوایی به طور میانگین ۱۴۵۰ در شرایط فعلی باشد و هزینه‌های نانوا به آن اضافه شود با توجه به ری آرد در تبدیل به نان و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های نانواخانه میانگین نرخ نان کیلویی ۲۶۰۰ تومان خواهد شد. یعنی در شرایطی که همه چیز آزاد باشد کشور برای نان ۲۶۰۰ تومان هزینه خواهد کرد اگر مصرف را ۱۱ میلیون تن نان فرض کنیم تفاوت cheap jerseys China شرایط فعلی با شرایط مطلق آزادی گندم، آرد و نان حدود ۳ میلیارد دلار در سال خواهد شد. رقمی که با سرمایه‌گذاری درست و علمی آن می‌توانیم طی دو سال زراعت و تولید نان کشور را متحول نموده و جلوی رانت‌خواری و فساد را در این صنعت حساس و استراتژیک بگیریم.

همچنین ببینید

بالاترین هزینه بهره بانکی متوجه صنایع غذایی است

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران بالاترین هزینه های مالی از محل بهره های بانکی ...