خانه > دسته‌بندی نشده > رییس‌جمهوری در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها: اداره حکومت و کشور بدون سعه صدر امکان‌پذیر نیست

رییس‌جمهوری در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها: اداره حکومت و کشور بدون سعه صدر امکان‌پذیر نیست

 

رییس‌جمهوری در جمع دانشگاهیان با تاکید بر اینکه علم حذف‌شدنی نیست، اظهار کرد: اسلامی کردن علوم انسانی به آن مفهوم نیست که دانش بشری را در بخش علوم انسانی به‌طور کامل کنار بگذاریم،

بلکه ممکن است در بخشی نقص داشته و گوشه‌ای از علوم انسانی‌مان با آموزه‌های اسلامی منطبق نباشد، اما علم حذف‌شدنی نیست.
حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی دیروز در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران، افزود: چطور عده‌ای به فکر افتادند که بخشی از علوم را حذف کنند؛ علم را نباید حذف کرد و اصلا حذف معنا ندارد اما می‌توانیم حرف بهتر، سخن دقیق‌تر و مطلبی علمی‌تر عرضه کنیم و مطلب قبلی را مورد نقد و حتی ابطال قرار دهیم.
رییس‌جمهوری در ادامه مجموع حرکت علمی کشور را مطلوب توصیف کرد و با تاکید بر اینکه دولت وعده‌هایی را که در حوزه دانشگاه‌ها مطرح کرده، فراموش نکرده است، خاطرنشان کرد: در یک‌سال گذشته تلاش‌مان این بوده که فضای دانشگاه از فضای امنیتی فاصله بگیرد و همچنین اگر یک فرد با دلایل ضعیف کنار گذاشته شده، به سر کار یا کلاس خود برگردد. دکتر روحانی افزود: تلاش ما طی یک‌سال گذشته بر این بوده که در فضای دانشگاه‌ها ضمن اینکه همه گروه‌ها نظرات سیاسی و نقد خود را داشته باشند، فضای آرامش نیز باشد و همه بدانند که دانشگاه، باشگاه سیاسی و مرکز فعالیت احزاب نیست، ضمن اینکه هر کسی هم می‌تواند در مسائل سیاسی و اجتماعی حضور پیدا کند.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه تحول علمی در سایه نقدپذیری علم است، گفت: علم نقدپذیر و دانش بشری انتقادپذیر است و لذت علمی در سایه تحولات علمی است. رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود با ابراز تاسف از اینکه در سخنانش به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این مراسم توجه نشده بود، تاکید کرد: آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف زدن؛ سال گذشته دقایقی که دانشجویان صحبت کردند بسیار لذت‌بخش و آموزنده بود و به‌طور کلی نقد دانشجویی زیبایی دیگری دارد، چون نقد دانشجو، بی‌غل و غش است و دانشجو آنچه در دل دارد و می‌فهمد را تبیین می‌کند که نشاط دانشگاه به همین است.
رییس‌جمهوری با یادآوری به مسئولان درباره عدم سخت‌گیری نسبت به ابراز نظرات مختلف افراد در دانشگاه، گفت: سخت‌گیری‌های بی‌مورد منجر به عدم تساهل و عدم تساهل منجر به رانده شدن افراد لایقی می‌شود که بیان‌شان صریح است. سخت‌گیری باعث بالا آمدن تملق‌گوها می‌شود. نگذاریم در دانشگاه، فضای تملق باز شود.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه اداره حکومت و کشور بدون سعه صدر امکان‌پذیر نیست، افزود: سعه صدر پیدا کنیم و بگذاریم افراد حرف‌شان را بزنند. به‌خاطر یک اشکال کوچک آدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم. هیچ‌کس در این جامعه معصوم نیست و همه خطا و اشتباه می‌کنند؛ بی‌جهت افراد را زیر علامت سوال نبریم. اصل بر برائت و صحت است و این جزو اصول مسلم موازین دینی و فرهنگی ماست که همه مردم راستگو، خوب، صالح و بی‌گناه هستند مگر عکس آن ثابت شود.
رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «دانشگاه فقط برای مدرک و گذراندن واحد نیست»، دانشگاه را محلی برای ساختن انسان‌های مسئول و مشارکت‌جو دانست و تاکید کرد، فعالیت‌های‌مان باید در چارچوب اخلاق علمی باشد؛ این دولت چقدر برای اینکه این اخلاق علمی را دنبال کند، هزینه می‌دهد. البته حق مجلس است که اگر خواست، به وزیری تحت عنوان استیضاح رای ندهد، اما ما هم نمی‌توانیم تاسف خود را از اینکه یک وزیر عالم، دانشمند و انقلابی را از دست داده‌ایم، ابراز نکنیم.
دکتر روحانی با یادآوری دوران وزارت دکتر رضا فرجی دانا، بر توجه به اخلاق علمی تاکید کرد و با اشاره به پرونده بورسیه‌ها، گفت: نمی‌توانیم در یک مسئله‌ای که صداقت، راستگویی، دقت و قانون مورد توجه قرار نگرفته است، بی‌توجهی کنیم. کما اینکه اولین کلام با دکتر نجفی در آغاز سرپرستی وی در وزارت علوم این بود که «مسئله بورسیه‌ها را باید دنبال کنید». رییس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر به مصلحت نبودن برخی انتصابات دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: در این اظهارنظرها به گفته‌های افرادی که معلوم نیست خودشان چقدر اعتبار دارند، استناد می‌کنند. به این راحتی با آبروی مردم معامله می‌کنیم و اسمش را دقت نظر می‌گذاریم؟ این دقت نظر نیست، بلکه تخریب مسلمان و از بین بردن آبروی مردم است.
رییس‌جمهوری در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه دانشجویان، اساتید و پژوهشگران قدم‌های مهمی در زمینه تولید علم و فناوری برداشته‌اند، اظهار کرد: نظرم این است که با مقاله علمی به ثروت و قدرت نمی‌رسیم؛ بلکه باید حلقه‌های زنجیره ایده، تحقیق، فناوری اولیه، نمونه‌سازی، تحریک بازار، صنعتی شدن، جذب بازار و برندشدن به یکدیگر وصل شوند. البته نمی‌خواهم مقاله نوشتن را کوچک کنم، بلکه اعتقاد دارم این کار هم ارزشمند است، اما لازم است حلقه‌های بعدی را دنبال کنیم. دکتر روحانی یکی از ریشه‌های نبود شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را عدم اتصال دانشگاه با عرصه‌های تولید، خدمات، صنعت و کشاورزی دانست و گفت: پیشرفت علمی در سایه اتصال با دنیا مقدور است و سیاست دولت تدبیر و امید، تعامل با جهان نه‌تنها در حوزه سیاست خارجی، بلکه در حوزه‌های اقتصاد و علم و فناوری نیز است و در فکر ساخت شهرک آی‌تی در ایران با کمک یک کشور بزرگ هستیم، لذا باید مشارکت کنیم.

همچنین ببینید

آگهی دعوت حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه خانه صنعت، معدن و تجارت تهران

  بدینوسیله از کلیه اعضا محترم خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران دعوت به ...

کارگاه تخصصی دو روزه انرژی خورشیدی دو روزه برای صنایع

زمان برگزاری کارگاه ۲۲ و ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳