خانه > دسته‌بندی نشده > قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت : سیاست تجاری ایران وترکیه براساس برد-برد است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت : سیاست تجاری ایران وترکیه براساس برد-برد است


قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست ما در تعامل اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله ترکیه به صورت برد- برد است و به دنبال ایجاد فضای رقابتی سالم هستیم.
به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران(شاتا)؛ مجتبی خسروتاج در همایش کاربردی تجارت با ترکیه در جمع فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکیه با بیان این مطلب افزود: سطح روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با ترکیه هم‌اکنون با توجه به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و سیاستهای اقتصاد مقاومتی در حد قابل قبولی نبوده و می‌بایست به بیش از این افزایش یابد.
طی ۱۱ ماهه گذشته امسال بالغ بر ۱ میلیارد ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالاهای غیرنفتی از سوی ایران به کشور ترکیه انجام شده ، همچنین در این مدت به ارزش ۲ میلیارد دلار کالا از کشور ترکیه به ایران وارد شده و در مجموع حجم تجارت خارجی ما با ترکیه با احتساب خدمات فنی و مهندسی بالغ بر ۵ میلیارد دلار بوده است.
به گفته خسروتاج برگزاری چنین همایش‌هایی زمینه تبادل نظر و تعامل مسئولین بخش دولتی با فعالان بخش خصوصی دو کشور به طور کاربردی فراهم شده همچنین مسئولین دولتی فرصت می‌یابند تا به بیان بستر سازی‌های همکاری‌های دوجانبه و برداشتن موانع بر سر راه تجارت را بیان دارند.
وی افزود: از سویی دیگر افرادی که به عنوان بخش خصوصی در مسابقه کسب بازار و پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان هر دو کشور موانع بر سرراه خود را اعلام می‌دارند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در اینگونه همایش‌های تخصصی نشان می‌دهد که به چه اندازه ثبات سیاسی بین طرفین وجود داشته و تا چه اندازه فضای کسب و کار به نفع بازرگانان آنان است و اگر این زمینه گفتگو و تعامل فراهم نشود فضای سالم رقابتی بین فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور و یا کشورهای مشابه بوجود نخواهد آمد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بدون تعامل با دنیا توسعه صادرات نیز با مشکل مواجه می‌شود و توسعه صادرات نیز خود اشتغالزا است.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در کشورمان با اشباع محصولات تولیدی مواجه هستیم افزود: باید زمینه‌های صدور مازاد تولید کشور را فراهم آورند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هر گونه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان در تعامل با دنیای خارج محقق می‌شود گفت: اتخاذ سیستم بسته پویایی لازم را از فعالان اقتصادی و تجار گرفته و فرصت‌سوزی می شود.
افزود: بنگاه‌های ایرانی و ترکیه‌ای می‌بایست با حضور در نمایشگا‌ه‌های یکدیگر کالاها و محصولات تولیدی خود را به نمایش بگذارند تا رقابت سالم محقق شود.
خسروتاج با اشاره به اینکه کشور ترکیه کشوری است که در زمینه تولید محصولات کشاورزی و صنعت توریسم حرف اول را می‌زند، گفت: علیرغم این موضوع محصولات باکیفیت کشاورزی جمهوری اسلامی ایران نیز به کشور ترکیه طی یازده ماهه نخست امسال چشمگیر بوده است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در پیاده سازی اهداف اقتصاد مقاومتی توسعه پیوندهای راهبردی با کشورهای منطقه از جمله عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه و غیره همچنین اتحادیه یورو آسیا اعم از: روسیه ، ارمنستان ، بلاروس و غیره می‌بایست تعاملات تجاری در قالب توافق‌نامه‌های تجارت ترجیحی و یا آزاد برقرار کند.
خسرو تاج در ادامه گفت: طی ۱۱ ماهه امسال به ارزش ۴۲ میلیارددلار صادرات غیر نفتی از جمهوری اسلامی ایران به کشورهای هدف صادر شده است .
وی در ادامه تکید کرد : لازمه توسعه تجارت ایران با سایر کشورهای همسایه نیازمند ساختار بانکی و حمل نقل مناسب است .
خسروتاج افزود: با حضور موثر در نمایشگاه توانمندی و فروش محصولات تولیدی در سایر کشورها زمینه های تبادل نظر در خصوص کیفیت ؛ استاندارد سازی ، نیاز بازار؛ تولید مشترک ؛ مبادله تهاتری وغیره برای تجار هر دو کشور فراهم می شود.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: در این همایش امیدوارم شناسایی فرصت‌ها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های تولیدی، صنعتی و تجاری هر دو کشور به فعالان اقتصادی بویژه بخش خصوصی آنها به خوبی معرفی شده و در چهارچوب یک تعامل صمیمانه و سازنده افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری به طور رضایتمند فراهم شود.
گفتنی است : همایش کاربردی تجارت ایران با ترکیه با تلاش مرکز آموزش بازرگانی موسسه اطلاعات پژوهشهای بازرگانی به مدت یک روز طی نوبتهای صبح و عصر با حضور سخنرانانی نظیر « مجتبی خسرو تاج» قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت؛ « آل اسحاق » رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران؛ « فرازی» معاون بین المللی اتاقهای بازرگانی ایران ؛« خالقی تبار» مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی ؛ « ابراهیمی » دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ؛ « رایزن بازرگانی ترکیه در ایران » ؛« علیرضا عباس پور » مدیر کل گمرک بازرگانی نایب رییس اتحادیه شوراهای مشترک بازرگانی ترکیه و غیره حضور داشتند.

همچنین ببینید

آگهی دعوت حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه خانه صنعت، معدن و تجارت تهران

  بدینوسیله از کلیه اعضا محترم خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران دعوت به ...

کارگاه تخصصی دو روزه انرژی خورشیدی دو روزه برای صنایع

زمان برگزاری کارگاه ۲۲ و ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳