خانه > دسته‌بندی نشده > ۱۰ گروه کالایی مورد نیاز صنعت نفت بومی می‌شود

۱۰ گروه کالایی مورد نیاز صنعت نفت بومی می‌شود

 

وزیر نفت دستور تشکیل کارگروهی را برای پیگیری و به نتیجه رساندن ساخت ۱۰ گروه کالایی مورد نیاز صنعت نفت صادر کرد.

بیژن نامدارزنگنه همچنین با اشاره به تصمیمات اخذ شده به منظور عقد قراردادهای لازم برای ساخت گروه‌های مهم کالایی مورد نیاز صنعت نفت و اجماع بر ضرورت تشکیل کارگروهی صاحب اختیار برای پیگیری و به نتیجه رساندن نهایی این فرآیند، محمدرضا مقدم را به عنوان رییس این کارگروه تعیین کرد.
همچنین به دستور وزیر نفت، نمایندگانی از شرکت ملی نفت ایران، شرکت‌های دیگر اصلی وزارت نفت حسب مورد، شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران و محمدتقی امانپور مشاور وزیر از جمله اعضای این کارگروه هستند. به گفته زنگنه، انتظار است گزارش‌های دریافتی از تمام گروه‌های دهگانه کالایی احصا شده برای ساخت داخل و صلاحیت‌های فناورانه و حرفه‌ای تولیدی شرکت‌های متقاضی ساخت و شرکای خارجی آنها به‌طور دقیق ارزیابی و در نهایت بین پیشنهادهای ممکن، بهترین آنها از طریق مناقصه یا در موارد الزامی ترک تشریفات مناقصه برای عقد قرارداد انتخاب شوند.
وی تاکید کرد: تایید متن قراردادها، مبلغ هر قرارداد، نحوه پرداخت‌ها، شروط ضمن عقد و ترجیحات و تضامین باید به تایید کارگروه مربوطه برسد و حجم کالای موضوع هر قرارداد و کیفیت آن به‌طور طبیعی بر پایه درخواست شرکت‌های اصلی و در تبادل نظر نزدیک با آنها در کارگروه نهایی می‌شود.
زنگنه، پیش‌بینی آزمایش‌های لازم (برقراری استانداردهای کالایی) کارگاهی و میدانی برای حصول اطمینان از کیفیت مناسب محصول و در نهایت ارزیابی و تصمیم‌گیری نهایی برای عقد قرارداد و عملیاتی کردن طرح‌های انتقال و ارتقای فناوری و ساخت دانش‌بنیان تجهیزات یاد شده را به‌طور کلی در حوزه اختیارات این کارگروه عنوان کرد.
به گفته وزیر نفت، رقابتی بودن قیمت و کیفیت کالاها بسیار حائز اهمیت است؛ همچنین قراردادها باید از محل سفارش‌ها و تقاضاهای آتی باشد و نباید منجر به ایجاد اختلال در کارهای جاری شرکت‌ها شود. وزیر نفت در ادامه ابراز امیدواری کرد که این حرکت جهادی در راستای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا پایان آذرماه امسال به سامان برسد و قراردادهای لازم نهایی و منجر به نتیجه شود.

۱۰ گروه کالایی در اولویت حمایت
پیش از این نیز معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری از ابلاغ دستورالعمل حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت از سوی وزیر نفت خبر داده و اعلام کرده بود: این دستورالعمل با هدف دستیابی به اهداف بلندمدت وزارت نفت در زمینه تجاری‌سازی فناوری و تولید محصولات فناورانه مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور با رویکرد ارتقای کیفیت این محصولات تدوین شده است.
به گفته محمدرضا مقدم، ۱۰ قلم کالای اولویت‌دار مورد نیاز صنعت نفت به منظور حمایت از ساخت داخل، شامل ساخت تجهیزات سرچاهی و تجهیزات رشته تکمیلی درون چاهی، پمپ‌های درون و سرچاهی، انواع مته‌های حفاری، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لوله‌ها، الکتروموتورهای ضدانفجار و دور متغیر، ماشین‌های دوار، فولادهای آلیاژی ابزارهای اندازه‌گیری حفاری و پیگ‌های هوشمند، از اولویت‌های مدنظر در این دستورالعمل به شمار می‌روند.
براساس این گزارش، دستورالعمل حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت همسو با اسناد بالادستی شامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های بخش نفت، گاز و پتروشیمی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور در حوزه نفت و گاز، بخشی از قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و همچنین آیین‌نامه «تعریف، تصویب، اجرا و نظارت بر پروژه‌های پژوهش و فناوری وزارت نفت» تدوین شده است.
همچنین اعتبار تجاری‌سازی از محل منابعی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق توسعه نفت، صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران و سایر صندوق‌ها و منابع مالی که به‌طور اختصاصی برای صنعت نفت یا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تاسیس شده‌اند، تامین می‌شود و روش اجرایی نحوه استفاده از این منابع، توسط معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت تدوین و ابلاغ خواهد شد. در همین حال معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: حمایت از تجاری‌سازی فناوری مورد نیاز در صنعت نفت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه و با بهره‌گیری از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق توسعه نفت و صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران اجرایی خواهد شد. سورنا ستاری افزود: حمایت از توانمندسازی بنگاه‌های فناور و دانش‌بنیان ازجمله برنامه‌های این معاونت است، از آنجا که گذر از مسیر تجاری‌سازی، فرآیند پیچیده، پرهزینه و زمان‌بر بوده و نیازمند خدمات متنوع است، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای پیمودن این مسیر، همواره با دشواری‌های زیادی روبه‌رو هستند. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مورد اقدامات این معاونت و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت ۱۰ قلم کالای استراتژیک صنعت نفت تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های به‌عمل آمده و عزم جدی وزارت نفت به منظور بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در تجاری‌سازی و خوداتکایی در زمینه کالاهای استراتژیک صنعت نفت، مردادماه امسال دستورالعمل حمایت از تجاری‌سازی فناوری موردنیاز در صنعت نفت به تمامی دستگاه‌های تابعه آن وزارت ابلاغ و مقرر شده است این مهم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت و با بهره‌گیری از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق توسعه نفت و صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران اجرایی شود.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به ایجاد کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار به‌عنوان یک تشکل فرادستگاهی و فراسازمانی مستقل افزود: این کانون‌ها مطابق ماموریت‌های ترسیم شده، از منظری سیاست‌ساز، چالش‌های فراروی دستیابی به مزیت رقابتی برای یک محصول یا خدمت را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در راستای ارتقای زنجیره ارزش ملی، راهکارهای فراگیر و اجرایی ارائه می‌دهند.

همچنین ببینید

آگهی دعوت حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه خانه صنعت، معدن و تجارت تهران

  بدینوسیله از کلیه اعضا محترم خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران دعوت به ...

کارگاه تخصصی دو روزه انرژی خورشیدی دو روزه برای صنایع

زمان برگزاری کارگاه ۲۲ و ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳